torsdag 27 februari 2014

Lägesrapport 4! Glasfiber på skrov och bygge av däck.

Nu är det dags för en fortsättning, jag redovisar arbetsgången med bilder och kommentarer.


Efter slipning så lägger jag på ett lager 160 g glasfiber. Ytan på skrovet är en bit under 0,3 kvm. Detta innebär att det blir 48 g glasfiber. Jag blandar då ca 50 g epoxi för laminering.


Färdiglaminerat skrov.


Närbild.


Slutresultatet blev att skrovet väger 278 g vilket jag bedömer som bra. Senare kommer jag att lägga en tunn ca 60 g matta invändigt.


Jag limmar en förstärkningslist där skrov och överbyggnaden skall limmas ihop. Jag använde i detta fall ask, det går lika bra med furu eller liknande.


Lägger listen ca 3 mm över kommande däckslinje för att senare hyvla den slutliga formen.


Improviserar fram fördäckets utformning, och limmar.


Man behöver ibland nåla för att få täta skarvar. Om man sätter nålarna snett ner i mahognyn så kommer hålen inte att synas efter slipning


Färdiglimmat fördäck.


Samma procedur med akterdäcket. För detta har jag ritat av skrovformen på en pappmall.



Både fördäck och akterdäck kläs med glasfiberduk ca 60 g



Här är resultatet! Nu börjar planeringen för inredning med fenkasett servofästen mm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar