Projekt NOVA
Projekt NOVA
startade, som Magnus skrivit, genom hans intresse att återigen få bygga en
vacker mahogny IOM, Pentylen blev ju mycket fin som ni alla vet vid det här
laget.
Att bygga
ett likadant skrov kändes inte speciellt kul för varken Magnus eller mig så vi
började prata lite om vilka förändringar man skull kunna göra. Helt klart så
utgår designen från Pentyl P4’a, till vilken Hexan var ”plugg”. Pentyl P4 är en
båt ritad för att prestera framförallt i lite friskare vind och särskilt på
undanvind genom sin mycket höga prismatiska koefficient (över 0,59) och sina
stora fyllighet i övre delarna av bogarna. Båda dessa målsättningar har visat
sig väl uppfyllda och jag tror att alla som seglat mot en Pentyl P3 eller P4 i
frisk vind kan vittna om den fina farten.
Lättvindsegenskaperna
på Pentyl P4’a har jag försökt skapa genom att ha en skapligt vass och slank
för i vattenlinje höjd som sedan fylls upp snabbt ovanför vattenlinjen. Detta
har gett henne mycket bra egenskaper i lättvind så länge det inte är för mycket
sjöhävning (skvalpsjö), om det blir lätt vind och skvalp så lider hon en del av
att hon blir lite ”trubbig” och att hon knycker upp med fören så att hon nickar
lite mer än andra båtar. Men eftersom denna typ av förhållanden är ovanliga och
oftast snabbt övergående, antingen ökar vinden till 2m/s eller mer eller så
lägger sig skvalpet, så har jag inte tyckt att det varit särskilt besvärande.
Så vad kan
man då utveckla i Pentyl P4’a? Min tanke är att göra henne lite ”snällare” och
få aningen vassare egenskaper i mitten av vindregistret och också på kryss vid
stor krängning, när Pentyl P4 lägger ner den fylliga övre delen av bogen så kan
bogsprutet vara riktat lite framåt. Detta ger bra boglyft men också lite ökat
motstånd. Vidare så är Pentylen väldigt rak i däckslinjen sedd uppifrån och i
vissa vinklar så ger slaget nästan intrycket av att hon har en midja på mitten.
Så av rent estetiska skäl så har NOVA fått en lite mer kurvad linje för att
vara lite snällare mot ögat.
Resultatet
av dessa tankegångar är en båt med mer U formade sektioner i den förligaste
delen (speciellt Pentyl P4’a har kraftigt elliptiska sektioner i fören) och
aningen mindre utlagda bogar i däcksnivå. Priset för detta är något lägre
prismatisk koefficient (strax över 0,58), som ger lite lägre toppfart utan
surf. Men man skall ha klart för sig att prismatiska koefficienten fortfarande
är mycket hög och till exempel högre än för både Britpop och Cheinz.
Lite
slankare bogar ger aningen tidigare dykning, men med tanke på att Pentyl P4 dök
mycket sent och att riggbyte oftast bestäms av kryssen så borde denna
marginella skillnad vara OK. Hon har också blivit 3 mm bredare (178 mm) vilket
ger en snyggare linje och något bredare vantbas, vilket ger en stadigare rigg.
För ögat
kommer Nova knappt vara möjlig att skilja från Pentyl P4’a då jag fortfarande
anser att Pentyl P3 och P4 ligger mycket nära den bästa möjliga kompromissen,
så man kan förvänta sig en båt som presterar i linje med de bästa designerna på
banorna idag och troligen även i morgon.
Nova till
vänster och Pentyl P4’a till höger
Noter att den egentligen enda synliga förändringen är de mer U formade sektionerna i fören på Nova jämfört med de planare elliptiska på Pentyl P4. Pentyl P3 ligger ungefär mitt emellan och är också 5% bredare.
Vill du ha spantritningar mm kontakta Bo Jonsson bo.jonsson@cellmax.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar