torsdag 13 februari 2014

Planera och limma bordläggning!

OBS! Som vanligt garderingen "så här gör jag"! Jag vill också lägga in en varning att det krävs visst handlag (tur) att bygga med 1,6 mm tjocka bord. Risken för genomslipning är ganska stor, återkommer till detta.

Förbereda jiggen.

Jag tejpar helajiggen med en tunn genomskinlig tejp. Detta är för att limmet inte skall fastna.



Planera hur man lägger borden.


NOVA har som "alla" nya konstruktioner ett slag (veck). Jag börjar med ett bord över och under detta slag.



Jag kollar längs hela skarven hur stor glipan är då båda borden är vinkelräta.


Sedan handlar det om att använda ögonmått och känsla och hyvla det ena bordet så att det får rätt vinkel så att skarven blir så tät som möjligt.



Återigen! Detta hyvelmoment där vinkeln på hyveln är olika på hela båtlängden kan inte förklaras. Det handlar om en "känsla". Skulle det glipa någonstans så får man fixa detta med "mahognyspackel (återkommer till detta).


Limmet jag använder är ett slipbart vitlim. Det finns risk för limgenomslag (fläckar efter lackering) med vitlim  så man bör undvika så mycket spill som möjligt och slipa noggrant. Jag vill ogärna hantera epoxi eller andra hälsovådliga limmer inomhus i bostadsutrymme.



Nästa steg är att lägga in en mittmarkering, detta för att underlätta när fenkasett, roderhylsa mm skall installeras. Det är i detta skede som den rödmarkering jag gjorde på mallarna kommer till användning.


  
Nu börjar jag limma borden både uppåt och neråt. Oftast limmar jag en eller två bord åt gången på respektive sida. Efter ca en halvtimma har limmet torkat så att man kan fortsätta med nästa. Som framgår så handlar det om tejp och åter tejp. Jag trycker med tummen på tejpen som sitter på bordet som skall limmas och sedan drar jag så hårt det går och pressar ihop fogen och fäster tejpen . OBS! Jag hyvlar alltid det bord som skall limmas fast, det andra har kvar den 90:gradiga vinkeln. Jag fortsätter att limma från slaget tills det blir för stor vridning (att mahognyn "stretar emot"). sedan börjar jag limma från mittlinjen.


Jag försöker malla av skarven och grovskär.



Kollar att det passar hyvlar och slipar så att jag blir nöjd.


Nu passar det och dags för limning.



Mycket tejp och nålar men dags för sista bordet.



Nu är det dags för finliret igen! Det gäller att hyvla till en "pusselbit" som är den sista biten! 


Här sitter den på plats med hyfsad passform.

Jag grovhyvlar skrovet.


Efter slipning med maskin och slipklossar så upptäcker man som vanligt att skrovet är tunt på vissa ställen och vissa skarvar syns. Jag blandar till epoxi och fint slipdamm från mahognyn och spacklar i på de ställen som behövs. OBS! Med hänsyn till att borden är tunna från början och att det framförallt vid små radier blir mycket material som slipas bort så kan det vara mycket tunt. Nerslipningen uppskattar jag till mellan 1,2 - 0,5 mm. Då skrovet kommer att beläggas med glasfiberarmerad epoxi både på ut och insidan så har det ingen större betydelse. Det fungerade bra på mitt förra Hexan bygge.



Här är resultatet efter slipning före epoxilamineringen. Skrovet väger endast 178 g. Det är detta som är fördelen med att bygga med tunn bordläggning. I slutänden så ligger skrovvikten på motsvarande som ett lätt glasfiberskrov.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar