söndag 9 februari 2014

Från kopiator till färdig jigg!

OBS!!! Ännu en gång! Det är så här jag gör, det finns många alternativ. 


Bosse levererar PDF filer med underlaget till spantmallar.


Med hjälp av skrivarens inställning får man anpassa storleken till aktuella mått. Jag minskade formatet till 89% och utskrivna spantmallar är beräknade med avdrag för bordläggningens tjocklek. 178 mm är slutlig maxbredd.

För att placera spantmallarna lika på byggbrädan har jag utformat en mall med 120 mm höjd. På varje spantritning lägger jag in mallen med utgångspunkt från vattenlinjen och centrerad och ritar av.



Sprejar baksidan med kontaktlim.



Limmar fast pappret på en 2 mm pappskiva. 


Skär ut mallarna med marginal.


Finskär och i vissa fall klipper ut färdig mall.


Färdiga spantmallar där jag rödmärkt (försänkt 0,5 mm) mitten samt svartmarkerat linjen för bordläggningen.



Limmar fast mallarna med c/c 52 mm för att lägga in skumskivor på ca 50 mm.


Skumbitarna grovskurna ur en golvisoleringsskiva från ett byggvaruhus limmas fast mellan mallarna. OBS! detta kan göras på olika sätt, eventuellt formade som mallarna med marginal. Jag upplever att jag slipper ett moment med min "grova metod". 

Jag skär bort överflödigt skummaterial.


Med viss varsamhet grovslipar jag formen.


Grovslipar så att den svarta markeringen på pappmallen blir kvar.


Finslipar med slipklossar så att den svarta markeringen precis försvinner. Den röda mittmarkeringen finns kvar för att ge referenser vid limningen av bordläggningen.


 Här är resultatet! Att jag fyller med skum mellan spantmallarna är att denna form kommer senare att kläs med glasfiber och lamineras med epoxi för att efter finslipning, polering etc användas som "hanform" vid tillverkning av glasfiberskrov.
Nu startar planeringen av limning av bord, men det blir nästa rapport.







1 kommentar:

  1. Härligt Magnus!
    En riktig följetong som jag noga kommer att följa!
    Vem vet, en vacker dag (eller kanske en dimmig höstdag) sätter jag själv igång med ett bygge.
    Lycka till!!

    Lasse /49an

    SvaraRadera