onsdag 5 februari 2014

5 februari 2014

Bakgrund och förberedelser.

Detta blir starten på mitt tionde IOM bygge, åtta i trä och två i glasfiber. Nio av båtarna var designade av vår IOM kamrat Peter Norlin och den senaste Hexan av Bo Jonsson. Min Hexan blev klar för snart ett år sedan. Då jag är road av att bygga båtar så flaggade jag för Bosse redan under hösten 2013 att det skulle vara kul att starta ett nytt bygge. Nu har Bosse kommit med beskedet att spantmallarna börjar bli klara och att jag får dom på mejlen i PDF format om någon vecka. Vårt nya projekt har vi döpt till NOVA som en liten hyllning till vår IOM kamrat Peter N. 

                                          Min Hexan och "mahognybrädorna" för NOVA.

OBS!!!!!!! De erfarenheter jag skall dela med mig av bygger på att jag är "självlärd" och testat byggmetoder med tidigare byggen. Jag har också byggt R/C modellflygplan under några år. Därför en notering "att det är så här jag bygger" och det finns en rad andra metoder och lösningar. Det finns också en del att hitta på nätet.

Val av mahogny!
Mina första byggen gjorde jag i 3 mm mahognyfaner (kaya). Jag sågade upp faneren för hand med "japansåg" i ca 10 mm:s bredder. Erfarenheten av dessa byggen var att det fanns god slipmån men att det också innebar att totalvikt för färdig båt hamnade över minimvikten. Kanske strax över 100 gr.
Vid det senaste bygget av Hexan använde jag 1,6 mm faner som delade på samma sätt. Detta materialval ställer högre krav vid hyvling och limning av bordläggningen och vid slipningen. Vid små radier finns risk för genomslipning. Fördelen med den tunnare faneren var att totalvikten hamnade en god bit under de 4000 gr. Jag fick lägga i drygt 150 gr som barlast. För mitt NOVA bygge så har jag valt att utgå från en mahognylist på ca 15 x 100 mm ca 105 cm lång. Jag har sågat upp den i 1,6 mm tjocka "brädor". Tog hjälp av ett snickeri för detta.
                                         Faner och överst en av de nya "brädorna".
Byggplatta för jigg.

Byggplattan har jag tillverkat av 20 mm board. Jag visar här två olika, dels en med klossar för att fästa spantmallarna och en utan. Avståndet mellan mallarna brukar jag lägga på ca 50 mm. För NOVA bygget kommer jag att använda byggplattan utan stödklossar då jag mellan mallarna kommer att lägga en ca 50 mm tjock styrofoam skiva. Mitt avstånd mellan mallarna blir därför c/c 52 mm.

                                          Byggplattor (kolla att de är helt plana).

                                          Bestäm avståndet mellan spantmallarna.

Jag väljer att fylla mellanrummet av följande skäl.
  1. Att bygga med tunnare "brädor" kräver att det finns stöd hela vägen för att bearbetning och slipning av skrovet ska underlättas. "Brädorna" sviktar mellan mallarna vid slipningen om inte skummet finns som stöd.
  2. Den slutliga formen kommer att användas för tillverkning av en "hanform" för gjutning av glasfiberskrov. 

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Superspännande att följa!
    - 1,6 mm vid vilken radie spricker borden?

    SvaraRadera