fredag 11 april 2014

Rapport nr 6 Slutmontering!

Slutmonteringen blev tyvärr dåligt dokumenterad då jag råkade radera en rad bilder som beskrev processen. Jag får istället ge lite information på bilder tagna i efterhand och försöka förklara hur jag gjorde.



Principen vid limning av däck till skrov var att mäta in så att centrum däck kom i centrum skrov. Jag använde lamineringsepoxi utblandad med microballonger. Denna blandning härdar inte på många timmar så man har gott om tid för tillpassning. Sammandragningen gjorde jag med silvertejp som inte är töjbar. I princip hela båten tejpades på det sätt som jag åskodligjort på bilden.




När epoxin i skarven härdat (drygt ett dygn i 20 gr rumstemp) så slipade jag ren skarven och laminerade en remsa runt hela båten. Detta för att öka hållfastheten och att minimera risken för läckage. Efter härdning renskars skarven och slipades så att skrovet blev slätt.







Så här blev slutresultatet av hoplimningen.



Skrov och däck slipades med 120 papper och "målades" med lamineringsepoxi. Detta upprepades 3 gånger.




Fenans inpassning i skrovet filades till så att den sitter exakt i mitten.



Motsvarande inpassning av fenan till mitten och så att fenan "tätar" mot skrovet.


Fenan förses med mutter (den runda metallbiten) och anpassas till fenkasetten. Som framgår av bnilden så har jag fasat fram och bakkant som ligger an mot skrovet. Jag har också gjutit en "tätning" så att fena och skrov flyter ihop. Gjutningen  gjordes med spackel. Hålet i båten smörjdes med vaselin och spacklet las på fenans sidor och fenan sköts in i läge och spacklet fick härda. 


Färdig för lackning!





Så här blev resultatet. Nu blir det någon dags trimning av segel, servon innan premiärseglingen på söndag som är rankingsegling 2 med vårcupen. Återkommer med en sista rapport efter detta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar